Den 30. September fikk vi signaturen og LA3VW la den inn remote fra sitt hjemme-QTH samme dag. Det funket med en gang. Den hadde gått i prøvedrift på signaturen LD4AK inntil nå. Fra nå av går den under signaturen LD4AA som er det endelige kallesignalet.
Digipeateren gikk knirkfritt gjennom hele 2015 og 2016, men utover høsten 2017 ble den mer og mer tunghørt og til slutt døde den helt. Den ble ombygget og i dag består Digipeateren av følgende:
Radio: | Kenwood TM-251E |
Powersupply 1: | Mascot 13,8 Volt /10 A |
Powersupply 2: | Mascot 12 Volt / 0,5 A |
Tracker: | Argent Data OT3m |
Båndpassfilter: | Procomm BPF 2/3-150 |
Bandpassfilteret er trimmet til følgende data med en HP 8751A Nettverksanalysator:
-3 dB Båndbredde: | 1,893 MHz |
Senterfrekvens: | 144,800 MHz |
Q | 76,4 |
Gjennomgangstap: | 0,95 dB |
Dette er resultatet av korrosjon på PA-modulen i radioen
Den gamle digipeateren ble feilsøkt da vi kom hjem. Det viste seg at senderen var helt død. Mottakeren derimot så ut til å virke fint. Der var og en del korrosjon i N-pluggen til antennetilkoplingen, så der må ha vært vann i kabelen fra antenna i lengere tid. Når jeg åpnet radioen viste det seg at der var kommet inn en del vann i selve radioen og. På PA-modulen var beina helt oppetset. Noen andre komponenter og gjennompletteringer var og spist opp, samt mye korrosjon, så den er å anse somreservedeler.
Den 12. Juli, 2018 døde digipeateren igjen. For å finne ut av årsaken til dette reiste LA7LW og LA8ENA opp til digipeateren 3 dager senere. De hadde da med ny radio, ny tracker og et 3,3 A powersupply beregnet til trackeren. Det viste seg at det var Tor med hammeren som hadde vert på besøk. Begge hovedsikringene og begge linjesikringene var røket samt powera til tracker og radio. Heldigvis var der nye sikringer i skapet for 220V delen, men med 12 V powera var det verre. Dette ble midlertidig løst ved at både tracker og radio ble koplet på det nye poweret til trackeren som de hadde med opp. Det var nok helt på grensen til hva poweret klarte å levere, men det holdt til neste besøk som ble den 15. September 2018. LA8ENA, Vidar reiste da opp på motorsykkelen sin og monterte inn det reparerte poweret som nå hadde fått ny sikring + noen i reserve. Alt ser nå ut til å fungere bra.